Isnin, 16 Ogos 2010

BURUH ASING


Buruh asing merupakan orang-orang yang berasal dari negara luar dan kemudiannya bekerja di luar negara untuk mencari dan menambahkan lagi pendapatan mereka. Apa yang kita ketahui,kebanyakan buruh-buruh asing ini berasal dari negara yang serba miskin dan mundur disebabkan terlalu ramai penduduk sehingga ruang pekerjaan tidak mencukupi bagi mereka. pihak kerajaan mereka juga tidak mampu membantu dan menhulurkan bantuaan, malah ada yang langsung tidak memeperdulikan rakyat rakyatnya yang susah, kerana mereka hanya mementingkan pembangunan negara sahaja, tidak pada rakyatnya. jadi, ramai yang telah ke keluar negara untk mencari wang bagi menampung kehidupan keluarga mereka seharian.


Dengan kemasukan buruh-buruh asing ini ke negara kita, negara kita dapat membangun dengan pesatnya seperti sekarang, serentak mengikut aliran kemajuan negara-negara luar. mereka memeng mahir dalam melakukan pekerjaan yang berat seperti memebuat bangunan, jalan raya dan sebagainya. selain itu, mereka memang diperlukan untuk mengurus dan membantu dalam pekerjaan rumah, seperti mengemas, mencuci, memasak dan menjaga anak-anak majikannya. Begitu juga di tempat pusat membeli-belah, di mana banyak wang asing mengambil tempat pekerjaan, mangalahkan warga tempatan kita. kecekapan mereka dalam bekerja memang mengagumkan dan pandai mengambil hati pelanggan.


Namun, semakin ramai kemasukan buruh asing ke negara ini, semakin banyak orang-orang asing tersebut mengaut keuntungan negara kita. Antaranya ialah buruh asing tersebut telah mengambil peluang pekerjaan yang sepatutnya warga tempat laksanakan. Ini telah mendatangkan kesan pada warga tempatan kita, terutamanya pada golongan belia. Disebabkan warga asing inilah, golongan belia tempatan tidak mendapat pekerjaan. tambahan lagi, belia di negara kita tidak mahir dalam pekerjaan berat dan juga terlalu memilih pekerjaan. Dengan demikian, banyak pengangguran berlaku dikalangan orang tempatan.


Selain itu juga, ekonomi kita hanya bergantung pada penghasilan minyak dan gas, tetapi sumber sebegitu memang tidak akan berkekalan. sehubungan dengan itu, negara kita harus memikirkan bagaimana cara untuk mencari sumber ekonomi negara selain dari penghasilan dan penjualan minyak dan gas, jadi, apa salahnya kita menggunakan orang tempatan untuk melakukan kesemuanya demi pembangunan negara kita? Wang yang kita laburkan tidak sia-sia jika untuk warga tempatan daripada dilaburkan kepada orang asing. Dengan ini, ekonomi negara tidak akan susut dan negara akan kembali stabil seperti sedia kala.


Dengan demikian, kita harus mengetahui kesan buruh asing ini terhadap mereka telah membuat negara kita semakin maju, namun mereka juga telah mendatangkan negatif pada kita dan juga negara. Untuk mengelakkan kesan ini berterusan, warga tempatan terutama golongan belia hendaklah mempelajari pelbagai bidang pekerjaan sehingga mereka mahir dan berkebolehan. Ini juga bukan sahaja untuk kebaikkan pada diri mereka, tetapi juga pada negara kerana merekalah golongan yang bertanggungjawab dalam pembangunan negara.



FARID ZUL BIN MOHD YUSUF

205205

Tiada ulasan:

Catat Ulasan