Sabtu, 7 Ogos 2010

WANITA DAN PEMBANGUNAN



wanita merupakan salah satu pemangkin pembangunan negara dimana wanita dapat menolong dan membantu golongan lelaki untuk berjaya. Hal ini kerana, wanita merupakan seorang individu yang penting kepada lelaki kerana wanita merupakan pencetus semangat bagi lelaki.
walaubagaimanapun, perkembangan dunia hari ini telah menjadikan wanita setanding dengan lelaki dan wanita pula mula mencipta kejayaannya sendiri. Peranan yang dimainkan oleh wanita dalam membantu membangunkan negara dapat dilihat dari pelbagai kejayaan antaranya melalui penglibatan wanita dalam bidang sukan, usahawan, guru, dan sebagainya.
Kejayaan wanita ini adalah pemangkin kepada pembangunan kerana ytelah menaikkan nama negar dan melahirkan golongan yang disegani seperti Dato' Nicol Ann David. Kejayaaan beliau dalam bidang sukan telah menaikkan nama beliau ke peringkat dunia dan sekaligus negara Malaysia disegani ramai. Kejayaan beliau telah menjadi tonggak kepada kaum wanita yang lain untuk menceburkan diri dalam sebarng aktiviti di Malaysia.
Wanita yang berjaya pada hari ini merupakan wanita yang sangat aktif dan sentiasa berusaha untuk memajukan diri mereka. Walaupun mereka sangat aktif tetapi mereka masih boleh menjalankan tanggungjawab mereka sama ada sebagai interi, ibu dan anak. Mereka akan memastikan kasih sayang yang diberikan mencukupi dan dapat megeratkan hubungan tersebut denagn semakin baik. Oleh itu, Kejayaan wanita pada hari ini tidak boleh dipertikaikan denagn sewenang-wenangnya kerana mereka boleh melakukan kerja-kerja tersebut tanpa mengharapkan bantuan daripada orang lain.
walau bagaimanapun, kejayaan wanita pada hari ini telah menyebabkan beberapa masalah apabila terjadinya gejala sosial yang semakin berleluasa. Hal ini dapat dilihat melalui kegiatan pembuangan bayi dimana ramai yang menganggap kaum wanita yang berstatus ibu gagal melaksanakan peranan mereka dirumah. Pengabaian mereka terhadap keluarganya akibat daripada kelalaian merka bekerja menyebabkan golongan remaja tidak mendapat didikan yang sempurna. Malahan kehidupan mereka juga bebas kerana tidak dipantau
Kesimpulanya, kejayaan wanita sangat penting kepada pembangunan negara kerana wanita juga menjadi penyumbang kepada pembagunan negara. penglibatan wanita di Malaysia sangat aktif dalam semua bidang terutama bidang sosial kerana mereka adalah pencetus utama kepada golongan lelaki yang ingin berjaya. wanita merupakan tiang negara, bangunan sesebuah negara akan semakin kuat dan kukuh apabila kedudukan wanita dalam sesebuah tugas dan tanggungjawab mereka semakin baik contohnya Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil, Datin Seri Rosmah Mansor dan beberapa tokoh wanita yang lain.

MUHAINI BINTI MUDA
( 130455 )

Tiada ulasan:

Catat Ulasan